Touchwonders ontwerpt en ontwikkelt nieuwste Weeronline iPhone app

Compleet vernieuwde app uitgerold naar bijna 2 miljoen gebruikers

03 DECEMBER 2015, UTRECHT, NEDERLAND
De teams van Weeronline en Touchwonders hebben de afgelopen maanden intensief samengewerkt aan een volledig vernieuwde iPhone app. De app is samen met gebruikers ontwikkeld waardoor deze perfect aansluit bij hun behoeften. Met Weeronline bekijk je in één oogopslag jouw persoonlijke weer. Vanaf vandaag is de app gratis in de App Store te downloaden. Bestaande Weeronline iPhone gebruikers ontvangen de update automatisch.

Samen met gebruikers

Mobile agency Touchwonders heeft de nieuwste iPhone app van Weeronline in nauwe samenwerking met Weeronline en haar gebruikers ontworpen. Door gebruik te maken van gebruikerspanels en usability tests zijn de eindgebruikers betrokken tijdens het volledige project. Het eindresultaat is een gebruiksvriendelijke, persoonlijke app waarmee in één oogopslag het weer te raadplegen is.

Persoonlijke weerbericht

Iedereen gebruikt de weersvoorspelling dagelijks om keuzes te maken. Welke kleding trek ik aan, wat doen we dit weekend, doe ik de boodschappen vóór of ná die bui? De Weeronline iPhone app helpt met deze dagelijkse keuzes. In één zin wordt bovenin het weer van de dag getoond voor jouw favoriete plaatsen. De buien notificatie waarschuwt vóórdat het gaat regenenen op jouw locatie. Als je de app toestemming geeft heb je ook altijd het weer op jouw locatie bij de hand. Maar het toevoegen van andere plaatsen is net zo simpel. Daarmee zie je eenvoudig wat voor weer het is op jouw favoriete vakantiebestemming of bijvoorbeeld op jouw werk.

In één oogopslag het weer bekijken

Uit interviews met gebruikers bleek dat men vaak snel even het weer wil bekijken terwijl ze daar nu meerdere apps voor moeten raadplegen. De Weeronline app maakt dit mogelijk in één oogopslag vanuit één app. Het weercijfer, een regen radar, regen grafiek, 48 uurs voorspelling en 14 daagse voorspelling zijn allemaal direct beschikbaar. Wanneer je meer wilt weten tap je vervolgens op een widget dan zie je de detail informatie. Voor iPhone 6S gebruikers kan dat zelfs nog sneller met behulp van 3d Touch.

Weeronline+

De Weeronline app is gratis verkrijgbaar in de Apple App Store. Naast de gratis versie wordt vandaag ook Weeronline+ gelanceerd. Hierin zitten geen advertenties en bovendien heeft Weeronline+ ook een dagelijks door meteorologen geschreven weerbericht. Met een een handig push bericht word je hiervan op de hoogte gesteld op het moment dat jou uitkomt. Weeronline+ is te koop in de App Store voor slechts €1,99

Van eerste idee naar app

Enkele jaren geleden ontwikkelde Touchwonders al Weeronline HD voor iPad. Vooral de gebruiksvriendelijkheid en het persoonlijk karakter maakte de app populair. Dit jaar vroeg Weeronline ons opnieuw een app te ontwerpen en ontwikkelen.

In schets workshops vertaalde we de ideeën en wensen van gebruikers in een High Level Concept. Vervolgens werd de blauwdruk van de app gemaakt met behulp van User Interface Design sprints. Gedurende het ontwerp en de ontwikkeling zijn diverse prototypes ontwikkeld. Die zijn gebruikt in meerdere usability tests. Tegelijkertijd is er een nieuwe grafische stijl neergezet die aansluit bij functie van de app en de uitstraling van het merk Weeronline. Tijdens de ontwikkeling werkte de scrum teams van Weeronline en Touchwonders nauw samen met behulp van dagelijkse test versies en wekelijkse reviews.

Door deze aanpak is een app neergezet die voor iedereen eenvoudig te begrijpen is, persoonlijk is in te stellen en het weer in één oogopslag toont. Net als alle Touchwonders apps hopen we dat gebruikers ook blij worden van Weeronline voor iPhone, zelfs als het weer even niet meezit.

Citaten
"De nieuwe Weeronline iPhone app is een mooi voorbeeld van hoe wij bij Touchwonders geloven dat mobiele apps ontworpen en ontwikkeld moeten worden. Simpel in het gebruik en gebruikmakend van de nieuwste technieken zoals Swift en 3D Touch om de best mogelijke gebruikerservaring te bieden." Thijs van Schadewijk, Oprichter Touchwonders
"We zijn kritisch geweest op de functionaliteiten die we bieden. We hebben de app zo eenvoudig mogelijk gemaakt maar het beschikt wel over de meest relevante informatie. Geen ingewikkelde weermodellen of analyses. We maken complexe weerdata begrijpelijk voor iedereen en geven dat op een visuele manier weer waarbij veel aandacht wordt besteed aan details." Tjeerd van Zandwijk, Product Owner Weeronline
"We zijn trots dat Weeronline ons na het grote succes van de Weeronline HD iPad app wederom koos om voor haar iPhone gebruikers een vergelijkbare hoogwaardige gebruikerservaring te bieden." Thijs van Schadewijk, Oprichter Touchwonders